Szczepienia na grypę – czy warto?

Szczepienia są jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed chorobami zakaźnymi. Dzięki nim udało się wyeliminować wiele chorób, takich jak np. ospa prawdziwa czy polio, oraz znacząco ograniczyć występowanie innych, jak np. odra czy różyczka. Są powszechnie rekomendowane przez lekarzy i instytucje zdrowia jako ważny element dbania o zdrowie i prewencji chorób. Obecnie na rynku dostępne są liczne szczepionki przeciwko różnym chorobom, w tym przeciwko grypie.

Grypa to choroba wirusowa, charakteryzująca się ostrą infekcją układu oddechowego. Występuje corocznie, a wywołują ją wirusy z rodziny Orthomyxoviridae. Do zakażenia dochodzi drogą kropelkową, czyli poprzez kaszel, kichanie, rozmowę z zakażoną osobą lub kontakt z zakażonym przedmiotem.

Objawy grypy są zwykle bardzo nasilone i obejmują gorączkę, bóle mięśniowe, bóle głowy, suchy kaszel, osłabienie, zmęczenie oraz ból gardła. Objawy te często prowadzą do ograniczenia aktywności i pracy, a w niektórych przypadkach do poważnych powikłań, takich jak m.in. zapalenie płuc, zapalenie oskrzeli, zapalenie mięśnia sercowego, zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, etc. – dlatego też nie można jej lekceważyć.

Zobacz i przeczytaj: Jak odróżnić grypę od innych chorób?

W Polsce najwięcej zachorowań na grypę ma miejsce w sezonie jesienno-zimowym, przy czym szczyt przypada między styczniem a marcem.

Skutecznym sposobem na zmniejszenie ryzyka zachorowania na grypę, a także rozprzestrzeniania się wirusa są szczepienia.  Są szczególnie zalecane dla osób w grupach ryzyka, takich jak osoby starsze, dzieci, kobiety w ciąży, osoby z chorobami przewlekłymi oraz pracownicy służby zdrowia. Szczepienie zaleca się wykonać przed rozpoczęciem sezonu chorobowego – osoby dorosłe uzyskują ochronę po ok. 14 dniach od szczepienia. Wirusy mutują dlatego też, zaleca się powtarzanie szczepienia co roku. Oczywiście przed każdym szczepieniem niezbędna jest konsultacja lekarska, w czasie której lekarz dokona kwalifikacji na szczepienie i oceni ewentualne przeciwskazania do jego wykonania. Jeśli takowych nie ma – warto rozważyć zaszczepienie się, aby chronić siebie i innych przed grypą.