Szczepienia zalecane kobietom w ciąży

Występujące u kobiety ciężarnej infekcje bakteryjne i wirusowe mogą stanowić poważne zagrożenie zarówno dla niej, jak i dla dziecka. Jak już pisaliśmy wcześniej - jednym ze sposobów na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia ciężkiego przebiegu choroby i powikłań są szczepienia. Nie wszystkie jednak można stosować u kobiet w ciąży. Które szczepienia są zalecane dla ciężarnych pań?

Ciąża w życiu kobiety jest wyjątkowym czasem. To okres, w którym szczególnie ważne jest zadbanie o swoje zdrowie i prawidłowy styl życia,  bo tak naprawdę dbając o siebie, dbamy także o nasze maleństwo w brzuchu. Większość kobiet jeszcze przed zajściem w ciążę przyjmuje odpowiednie witaminy, suplementy i wykonuje szereg badań. Niezwykle istotna jest także kwestia szczepień, dlatego warto upewnić się, czy zostały przyjęte szczepienia na odrę, świnkę, różyczkę, ospę wietrzną, krztusiec, WZW typu B, grypę – i poinformować o tym fakcie lekarza prowadzącego.

Za bezpieczne w trakcie trwania ciąży uznano szczepionki inaktywowane, do których – zgodnie z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników – zaliczamy m.in.  szczepienia na krztusiec, grypę i COVID-19. Wykazano, że nie mają one szkodliwego wpływu na rozwój dziecka, a pozwalają znacznie zmniejszyć ryzyko ciężkiego przebiegu choroby u kobiety oraz ochronić dziecko. Jeżeli zachodzi potrzeba, można też przyszłą mamę dodatkowo zaszczepić przeciwko pneumokokom i meningokokom.

Nie zaleca się szczepienia kobiet ciężarnych szczepionkami „żywymi” (odra, świnka, różyczka, gruźlica, ospa wietrzna) – dlatego tak ważne jest upewnienie się przed zajściem w ciążę, czy przyszła mama została zaszczepiona na ww. choroby.

A co z podróżami?

Można….jednak warto zwrócić uwagę na kierunek podróży. Specjaliści radzą, aby – jeśli nie jest to konieczne – przełożyć podróże do krajów tropikalnych na późniejszy okres ze względu na ryzyko zarażenia się typowymi dla danego regionu chorobami, co może mieć negatywne konsekwencje dla dziecka.

Jeśli jednak kobieta ciężarna wybiera się w podróż do tropików – powinna tak jak wszyscy podróżujący – wykonać zalecane szczepienia m.in. dur brzuszny, japońskie zapalenie mózgu.

UWAGA!!

W przypadku kontaktu lub pogryzieniu przez zwierzę z podejrzeniem wścieklizny, skaleczenia się podczas pracy w ogródku, kontaktu z osobą chorą na różyczkę lub inną chorobę zakaźną – należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem.