Jakie badania profilaktyczne wykonywać raz do roku? – Pytanie na Śniadanie

10 stycznia 2018 roku miałam przyjemność gościć jako ekspert w programie „Pytanie na śniadanie”, gdzie poruszony był temat wykonywania profilaktycznych badań

Każdy z nas zna swój organizm najlepiej i wiemy, czujemy kiedy coś dzieje się źle.Odczuwane dolegliwości bólowe czasami są jednorazowe, innym razem systematycznie się powtarzają lub ból nie ustępuje. W takiej sytuacji udajemy się do lekarza, który po dokonaniu wywiadu skieruje nas na odpowiednie badania mające na celu ustalenie przyczyny zaistniałej sytuacji. Takie badania nazywamy diagnostycznymi tzn. wykonujemy je wtedy, kiedy jest problem zdrowotny.

Wielu z nas wykonuje tylko takie badania, zapominając o tym, że to właśnie wczesna profilaktyka zapewnia wyleczenie niektórych chorób. Każdy z nas przynajmniej raz w rok powinien wykonywać podstawowe badania takie jak morfologia, OB, CRP i badanie moczu. TAK! Niezależnie od samopoczucia, świetnej kondycji fizycznej i psychicznej każdy z nas powinien pamiętać o ich zrobieniu. Pobranie krwi zajmuje tylko chwilę, a może uratować nasze życie.

Z podstawowej morfologii, OB, CRP możemy dowiedzieć się czy nasz organizm funkcjonuje prawidłowo, czy nie dzieje się nic niepokojącego. Badanie moczu wskazuje czy nerki dobrze pracują.

Oczywiście, są badania profilaktyczne zalecane dla poszczególnych grup wiekowych i płci jak np. badanie mammografii, cytologia itp. Mogą to być także badania związane z obciążeniami genetycznymi. Wszystko zależy od indywidualnego przypadku. Podstawową jednak zasadą jest to, żeby się badać, uważnie obserwować swój organizm, a każdy niepokojący sygnał konsultować ze swoim lekarzem.